Oto kilka propozycji ćwiczeń z uczniami z dysleksją na lekcjach języka angielskiego. Wszystkie pomysły zaczerpnęłam z książeczki Anny Butkiewicz i Katarzyny Bogdanowicz pt. “Dyslexia in the English Classroom” wyd. Harmonia, Gdańsk 2004.

NAUCZANIE SŁOWNICTWA

        Memory I
        Gra stymuluje pamięć wzrokową. Może też dodatkowo ćwiczyć zdolności fonologiczne. Kartoniki powinny stanowić pary na różnych zasadach: obrazek – słowo po angielsku; słowo po angielsku – jego polski odpowiednik; pasujące do siebie z jakiegoś powodu dwa słowa po angielsku (np. rymujące się ze sobą, przeciwieństwa itp.)

        Różne sposoby na uczenie się słówek
        Zadanie ucznia polega na nauczeniu się 10 nowych słówek należących do różnych kategorii (np. a teacher, a mouse, a carrot, legs, a ruler, a psychgologist....).
  1. Uczniowie zamykają oczy i wymyślają sobie obrazek, który zawierałby te wszystkie treści słów jednocześnie. W rezultacie może powstać obrazek zupełnie absurdalny, trochę na wzór marzenia sennego. Im bardziej kolorowy,żywy, intensywny i wyrazisty, a równocześnie zwariowany, tym lepiej, bo istnieje większa szansa, że obraz utrwali się w pamięci. Po chwili uczniowie rysują go albo opisują, wymieniając wszystkie słówka, których wyobrażenia stworzyły obraz.
  2. Zamiast wyobrażenia sobie obrazka można wymyślić historyjkę, w której znalazłyby się wszystkie wymienione wcześniej wyrazy.
  3. Można także poprosić ucznia o wymyślenie zdania, w którym znalazłyby się wszystkie wymienione wcześniej wyrazy.