Oto
kilka propozycji ćwiczeń z uczniami z dysleksją na lekcjach języka
angielskiego. Wszystkie pomysły zaczerpnęłam z książeczki Anny
Butkiewicz i Katarzyny Bogdanowicz pt. “Dyslexia in the English
Classroom” wyd. Harmonia, Gdańsk 2004.
NAUCZANIE
SŁOWNICTWA
Memory I
Gra stymuluje pamięć wzrokową. Może też dodatkowo
ćwiczyć zdolności fonologiczne. Kartoniki powinny stanowić pary na
różnych zasadach: obrazek – słowo po angielsku; słowo po angielsku –
jego polski odpowiednik; pasujące do siebie z jakiegoś powodu dwa słowa
po angielsku (np. rymujące się ze sobą, przeciwieństwa itp.)
Różne sposoby na
uczenie się słówek
Zadanie ucznia polega na nauczeniu się 10 nowych
słówek należących do różnych kategorii (np. a teacher, a mouse, a carrot, legs, a
ruler, a psychgologist....).
- Uczniowie zamykają
oczy i wymyślają sobie obrazek, który zawierałby te wszystkie treści
słów jednocześnie. W rezultacie może powstać obrazek zupełnie
absurdalny, trochę na wzór marzenia sennego. Im bardziej kolorowy,żywy,
intensywny i wyrazisty, a równocześnie zwariowany, tym lepiej, bo
istnieje większa szansa, że obraz utrwali się w pamięci. Po chwili
uczniowie rysują go albo opisują, wymieniając wszystkie słówka, których
wyobrażenia stworzyły obraz.
- Zamiast wyobrażenia
sobie obrazka można wymyślić historyjkę, w której znalazłyby się
wszystkie wymienione wcześniej wyrazy.
- Można także poprosić
ucznia o wymyślenie zdania, w którym znalazłyby się wszystkie
wymienione wcześniej wyrazy.