Oto
kilka propozycji ćwiczeń z uczniami z dysleksją na lekcjach języka
angielskiego. Wszystkie pomysły zaczerpnęłam z książeczki Anny
Butkiewicz i Katarzyny Bogdanowicz pt. “Dyslexia in the English
Classroom” wyd. Harmonia, Gdańsk 2004.
NAUCZANIE
ROZUMIENIA ZE SŁUCHU
Technika uzupełniania tekstu
Nauczyciel przygotowuje kopie tekstu z lukami. Następnie czyta pełny
tekst. Zadaniem uczniów jest wpisanie zwrotów, które usłyszeli, a
których brak w ich tekście.
Al's
birthday
Tanya:
Happy .............. al!
Al:
A birthday
....................!Thank you.
Beth:
How ...................are you?
Al:
I'm ten.
Emma:
This is .................. me. It's a present.
Al:
.....................
is it?
Emma:
Open it!
Al:
Oh, it's a monster.
................... you, Emma.
Drawing from instructions
Cel metodyczny:
wydawanie precyzyjnych poleceń
Zadanie to
rozwija koncentrację uwagi, orientację w przestrzeni, wyobraźnie i
koordynację wzrokowo-ruchową. Nauczyciel powinien z dużą ostrożnością
narysować lub wybrać obrazek, tak aby nie okazał się zbyt trudny do
opisania i odwzorowywania. Nauczyciel lub wybrany uczeń opisuje
obrazek, który ma przed sobą. Może go opisać albo wydawać odpowiednie
polecenia, np. At the right top corner draw a square. Find its centre.
Start drawing a tringle from this very point......... Pozostali
uczniowie maj ą za zadanie stworzyć identyczny rysunek, rysując zgodnie
ze wskazówkami. Nie wolno im jednak patrzeć na oryginał.
Hide and seek!
Zabawa ta jest ćwiczeniem w wydawaniu i wykonywaniu
poleceń. Ważne jest, aby uczniowie znali słownictwo w niej
wykorzystane. Zabawa rozwija koordynację wzrokowo-słuchowo-motoryczną,
a także orientację w przestrzeni (right/left).
Jeden z uczniów wychodzi z klasy. W tym czasie
pozostali uczniowie ukrywają jakiśprzedmiot, np. W torbie jednego z
nich albo pod ławką. Po powrocie ucznia pozostali wydają mu
polecenia w taki sposób, aby pomóc w odnalezieniu ukrytego przedmiotu: Go straight! Turn left! Climb the
desk!......