Oto kilka propozycji ćwiczeń z uczniami z dysleksją na lekcjach języka angielskiego. Wszystkie pomysły zaczerpnęłam z książeczki Anny Butkiewicz i Katarzyny Bogdanowicz pt. “Dyslexia in the English Classroom” wyd. Harmonia, Gdańsk 2004.

NAUCZANIE ROZUMIENIA ZE SŁUCHU

    Technika uzupełniania tekstu
    Nauczyciel przygotowuje kopie tekstu z lukami. Następnie czyta pełny tekst. Zadaniem uczniów jest wpisanie zwrotów, które usłyszeli, a których brak w ich tekście.

Al's birthday

Tanya:    Happy .............. al!
Al:          A birthday ....................!Thank you.
Beth:      How ...................are you?
Al:          I'm ten.
Emma:   This is .................. me. It's a present.
Al:           ..................... is it?
Emma:   Open it!
Al:         Oh, it's a monster. ................... you, Emma.

        Drawing from instructions
Cel metodyczny: wydawanie precyzyjnych poleceń
Zadanie to rozwija koncentrację uwagi, orientację w przestrzeni, wyobraźnie i koordynację wzrokowo-ruchową. Nauczyciel powinien z dużą ostrożnością narysować lub wybrać obrazek, tak aby nie okazał się zbyt trudny do opisania i odwzorowywania. Nauczyciel lub wybrany uczeń opisuje obrazek, który ma przed sobą. Może go opisać albo wydawać odpowiednie polecenia, np. At the right top corner draw a square. Find its centre. Start drawing a tringle from this very point......... Pozostali uczniowie maj ą za zadanie stworzyć identyczny rysunek, rysując zgodnie ze wskazówkami. Nie wolno im jednak patrzeć na oryginał.

        Hide and seek!
        Zabawa ta jest ćwiczeniem w wydawaniu i wykonywaniu poleceń. Ważne jest, aby uczniowie znali słownictwo w niej wykorzystane. Zabawa rozwija koordynację wzrokowo-słuchowo-motoryczną, a także orientację w przestrzeni (right/left).
        Jeden z uczniów wychodzi z klasy. W tym czasie pozostali uczniowie ukrywają jakiśprzedmiot, np. W torbie jednego z nich  albo pod ławką. Po powrocie ucznia pozostali wydają mu polecenia w taki sposób, aby pomóc w odnalezieniu ukrytego przedmiotu: Go straight! Turn left! Climb the desk!......