Oto kilka propozycji ćwiczeń z uczniami z dysleksją na lekcjach języka angielskiego. Wszystkie pomysły zaczerpnęłam z książeczki Anny Butkiewicz i Katarzyny Bogdanowicz pt. “Dyslexia in the English Classroom” wyd. Harmonia, Gdańsk 2004.
NAUCZANIE PISOWNI
Schodki
Dzięki temu ćwiczeniu uczniowie zaczynają zwracać uwagę na budowę
wyrazów, miejsce i kolejność liter w wyrazie. Uczeń wybiera słowo, w
które wpisane są inne słowa np. tool:
too,to i umieszcza te wyrazy na schodkach. Ma za zadanie
zbudować jak najwięcej podobnych schodków.
Dodawanie
liter
Nauczyciel
daje uczniom listę wyrazów. Uczniowie w parach lub
samodzielnie mają dodać po jednej literze do każdego wyrazu, tak
aby powstały nowe.
at eat
ill will
go ago
the them
thin thing
hat what
Wąż literowy
Nauczyciel podaje wyraz. Uczniowie po kolei podchodzą do tablicy. Pierwszy uczeń zapisuje ten wyraz i wypowiada następny – rozpoczynający się literą, którą poprzedni się zakończył. Drugi uczeń zapisuje nowy wyraz i wypowiada kolejny rozpoczynający się literą, którą zakończył się poprzedni,itd. (Komorowska 1993, s. 102), np. Window - wall - lollipop - picture – egg...