Oto kilka propozycji ćwiczeń z uczniami z dysleksją na lekcjach języka angielskiego. Wszystkie pomysły zaczerpnęłam z książeczki Anny Butkiewicz i Katarzyny Bogdanowicz pt. “Dyslexia in the English Classroom” wyd. Harmonia, Gdańsk 2004.

NAUCZANIE PISOWNI

Schodki
Dzięki temu ćwiczeniu uczniowie zaczynają zwracać uwagę na budowę wyrazów, miejsce i kolejność liter w wyrazie. Uczeń wybiera słowo, w które wpisane są inne słowa np. tool: too,to i umieszcza te wyrazy na schodkach. Ma za zadanie zbudować jak najwięcej podobnych schodków.

Dodawanie liter
Nauczyciel daje uczniom listę wyrazów. Uczniowie w parach lub samodzielnie mają dodać po jednej literze do każdego wyrazu, tak aby powstały nowe.

at eat

ill will

go ago

the them

thin thing

hat what

Wąż literowy

Nauczyciel podaje wyraz. Uczniowie po kolei podchodzą do tablicy. Pierwszy uczeń zapisuje ten wyraz i wypowiada następny – rozpoczynający się literą, którą poprzedni się zakończył. Drugi uczeń zapisuje nowy wyraz i wypowiada kolejny rozpoczynający się literą, którą zakończył się poprzedni,itd. (Komorowska 1993, s. 102), np. Window - wall - lollipop - picture – egg...