Oto
kilka propozycji ćwiczeń z uczniami z dysleksją na lekcjach języka
angielskiego. Wszystkie pomysły zaczerpnęłam z książeczki Anny
Butkiewicz i Katarzyny Bogdanowicz pt. “Dyslexia in the English
Classroom” wyd. Harmonia, Gdańsk 2004.
NAUCZANIE
STRUKTUR GRAMATYCZNYCH
I
eat breakfast at seven o'clock
Zabawa ta ćwiczy
słownictwo dotyczące codziennych czynności i określanie godziny. Praca
w grupach. Każda z grup pisze okraśloną liczbę zadań z użyciem czasu
Present Simple i czasowników nazywających codzienne czynności. Każde
zdanie musi zawierać także informację o dokładnej porze wykonywania
czynności,. (np. I have breakfast at seven o'clock). Pojedyncze zdania
zapisane na osobnych skrawkach papieru zostają następnie odwrócone
pismem na dół, żeby nie można było odczytać tekstu. Reprezentant z
innej grupy podchodzi i bierze jedno zdanie. Ma następnie 2 minuty na
zaprezentowanie zdania swojej grupie bez użycia słów, może natomiast
pokazywać wszystko za pomocą gestów i rysować na tablicy (m.in. zegar z
odpowiednim układem wskazówek). Reszta jego grupy stara się odgadnąć, o
jaką czynność chodzi. Grupa, któr odgadnie większą liczbę zdań, wygrywa.
Glugging
Ćwiczenie to
rozwija świadomość syntaktycznego aspektu języka. Może stanowić pomoc
w ćwiczeniu różnych czasów.
Nauczyciel
wskazuje jednego ucznia, który ma za zadanie pomyśleć o jakimś
czasowniku, nie wypowiadając go na głos. Reszta klasy zadaje pytania,
zastępując znany im czasownik pseudoczasownikiem to glug:
Do
you glug every day?
Are
you glugging at the moment?
Did
you glug yesterday?
Do
you glug standnig?
Can
you glug with the lights out?
Do
you glug with your patrnts?
Will
you glug tomorrow?
How
many times have you glugged this week?.......
Wybrany uczeń
odpowiada na wszystkie pytania, ale dobrze jest określić jaliś limit,
(np. 15 pytań). Pozostali uczniowie mają za zadanie odgadnąć, jaką
czynność uczeń ma na myśli.