Oto kilka propozycji ćwiczeń z uczniami z dysleksją na lekcjach języka angielskiego. Wszystkie pomysły zaczerpnęłam z książeczki Anny Butkiewicz i Katarzyny Bogdanowicz pt. “Dyslexia in the English Classroom” wyd. Harmonia, Gdańsk 2004.

NAUCZANIE STRUKTUR GRAMATYCZNYCH

I eat breakfast at seven o'clock
Zabawa ta ćwiczy słownictwo dotyczące codziennych czynności i określanie godziny. Praca w grupach. Każda z grup pisze okraśloną liczbę zadań z użyciem czasu Present Simple i czasowników nazywających codzienne czynności. Każde zdanie musi zawierać także informację o dokładnej porze wykonywania czynności,. (np. I have breakfast at seven o'clock). Pojedyncze zdania zapisane na osobnych skrawkach papieru zostają następnie odwrócone pismem na dół, żeby nie można było odczytać tekstu. Reprezentant z innej grupy podchodzi i bierze jedno zdanie. Ma następnie 2 minuty na zaprezentowanie zdania swojej grupie bez użycia słów, może natomiast pokazywać wszystko za pomocą gestów i rysować na tablicy (m.in. zegar z odpowiednim układem wskazówek). Reszta jego grupy stara się odgadnąć, o jaką czynność chodzi. Grupa, któr odgadnie większą liczbę zdań, wygrywa.

Glugging
Ćwiczenie to rozwija świadomość syntaktycznego aspektu języka. Może stanowić pomoc w  ćwiczeniu różnych czasów.
Nauczyciel wskazuje jednego ucznia, który ma za zadanie pomyśleć o jakimś czasowniku, nie wypowiadając go na głos. Reszta klasy zadaje pytania, zastępując znany im czasownik pseudoczasownikiem to glug:
Do you glug every day?
Are you glugging at the moment?
Did you glug yesterday?
Do you glug standnig?
Can you glug with the lights out?
Do you glug with your patrnts?
Will you glug tomorrow?
How many times have you glugged this week?.......
Wybrany uczeń odpowiada na wszystkie pytania, ale dobrze jest określić jaliś limit, (np. 15 pytań). Pozostali uczniowie mają za zadanie odgadnąć, jaką czynność uczeń ma na myśli.