Przedmiotowy System Oceniania

Język Angielski


Mówienie

Ocena

Wymagania

6

Uczeń potrafi z powodzeniem i bezbłędnie przekazać wiadomość, potrafi mówić spójnie bez zawahań, posługuje się poprawnym językiem, dysponuje bardzo szerokim zakresem słownictwa dla wyrażania myśli i idei, używa skomplikowanych, złożonych struktur i słów, często wykraczających poza program szkolny, umie w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie, zna elementy historii, literatury, posiada pewną wiedzę na temat krajów anglojęzycznych.

5

Uczeń potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość, potrafi mówić spójnie bez zawahań, posługuje się poprawnym językiem, popełnia niewiele błędów, dysponuje dużym zakresem słownictwa dla wyrażania myśli i idei, umie w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie, używa urozmaiconego słownictwa i struktur, posiada pewną wiedzę na temat krajów anglojęzycznych.

4

Uczeń przeważnie potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość, potrafi mówić spójnie z lekkim wahaniem, posługuje się w miarę poprawnym językiem, popełniając niekiedy zauważalne błędy, dysponuje dość szerokim zakresem słownictwa dla wyrażania myśli i idei, umie zazwyczaj w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie, można go zrozumieć bez trudności.

3

Uczeń potrafi przekazać wiadomość, lecz popełnia dość liczne błędy, potrafi mówić spójnie, ale z wyraźnym wahaniem, posługuje się częściowo poprawnym językiem,popełnia wile zauważalnych błędów, dysponuje ograniczonym zakresem słownictwa, umie czasami w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie, można go zazwyczaj zrozumieć

2

Uczeń czasami potrafi przekazać wiadomość ale z trudnościami, potrafi czasem mówić spójnie, ale z częstym wahaniem, posługuje się czasami poprawny językiem, ale popełnia wile zauważalnych błędów, dysponuje bardzo ograniczonym zakresem słownictwa dla wyrażania myśli i idei, rzadko zabiera głos w rozmowie, można go zazwyczaj zrozumieć, ale z pewną trudnością.



Pisanie

Ocena

Wymagania

6

Całość wypowiedzi pisemnej zgodna z tematem, wypowiedź logiczna i spójna, wielostronne i oryginalne ujęcie tematu, różnorodność myśli i argumentów. Wypowiedź konsekwentna w przestrzeganiu określonej konwencji formalnej, objętość pracy w granicach określonych w poleceniu, duża, umiejętnie przekazana znajomość realiów, duże urozmaicenie użytych struktur gramatycznych, bogate słownictwo i frazeologia, precyzyjny dobór słownictwa, różnorodne sposoby łączenia zdań, bogactwo leksyki i składni, poprawna interpunkcja, styl dostosowany do wymogów tematu i formy wypowiedzi, bardzo nieliczne błędy.

5

Wymagania jak powyżej, dopuszczalne drobne, sporadyczne błędy gramatyczne i leksykalne, nie zakłócające komunikacji, nieliczne błędy w pisowni, nie zmieniające znaczenia wyrazu.

4

Całość wypowiedzi zgodna z tematem, wypowiedź w znacznym stopniu logiczna i spójna, poprawne ujęcie tematu i argumentów, wypowiedź zgodna z założoną formą, z niewielkimi uchybieniami, objętość pracy może przekroczyć podane granice do 15%, ogólna orientacja w realiach, zróżnicowanie użytych struktur gramatycznych, mało urozmaicone słownictwo, nieliczne powtórzenia leksykalne, w miarę zróżnicowane sposoby łączenia zdań, nieliczne błędy gramatyczne i leksykalne w nieznacznym stopniu zakłócające komunikacje, błędy ortograficzne nie zmieniające znaczenia wyrazu, sporadyczne błędy interpunkcyjne, nieznaczne uchybienia w doborze słownictwa i struktur gramatycznych oraz stylu wobec wymogów tematu i formy wypowiedzi.

3

Wypowiedź częściowo zgodna z tematem, częściowo nielogiczna i niespójna, mało urozmaicona, częściowo zgodna z założoną formą, objętość pracy niewystarczająca lub przekraczająca podane granice, słaba orientacja w realiach, niewielkie zróżnicowanie użytych struktur gramatycznych, niezbyt urozmaicone słownictwo, dość liczne powtórzenia leksykalne, dość liczne błędy gramatyczne i leksykalne, często zakłócające komunikację, częste błędy ortograficzne oraz interpunkcyjne, uchybienia w doborze właściwego słownictwa i struktur gramatycznych.

2

Wypowiedź częściowo zgodna z tematem, w dużym stopniu nielogiczna i niespójna, schematyczne, jednostronne ujęcie tematu, widoczne braki w argumentacji, wypowiedź częściowo zgodna z założoną formą, ze znacznymi uchybieniami, objętość pracy może przekraczać podane granice do 30%, słaba orientacja w realiach, rzeczowe błędy, niewielkie zróżnicowanie użytych struktur gramatycznych, ubogie słownictwo, liczne powtórzenia leksykalne, mało zróżnicowane sposoby łączenia zdań, liczne błędy gramatyczne i leksykalne zakłócające komunikację, dość liczne błędy gramatyczne i interpunkcyjne, znaczne uchybienia w doborze właściwego słownictwa, struktur gramatycznych i stylu wobec wymogów tematu i formy.


Słuchanie/Czytanie

Ocena

Wymagania

6

Uczeń potrafi zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów, pisanych i słuchanych oraz rozmów, potrafi zrozumieć kluczowe informacje w różnorodnych tekstach i rozmowach, potrafi wydobyć wszystkie potrzebne informacje i przekształcić je w formę pisemną, potrafi rozpoznać uczucie i reakcje mówiącego, z łatwością rozróżnia dźwięki, bezbłędnie udziela odpowiedzi na pytania do przeczytanych lub wysłuchanych tekstów i rozmów, bezbłędnie rozróżnia informacje prawdziwe od fałszywych, dopasowuje informacje, nagłówki, uzupełnia luki, z łatwością rozumie polecenia nauczyciela.

5

Uczeń potrafi zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów, potrafi zrozumieć kluczowe informacje w różnorodnych tekstach i rozmowach, potrafi wydobyć potrzebne informacje i przekształcić je w formę pisemną, potrafi rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego, potrafi z łatwością rozróżniać dźwięki, udziela poprawnie odpowiedzi na pytania do przeczytanych lub wysłuchanych tekstów i rozmów, potrafi odróżnić informacje prawdziwe od fałszywych, dopasować informacje, nagłówki, uporządkować wydarzenia, wypełnić luki w tekście, z łatwością rozumie polecenia nauczyciela.

4

Uczeń potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów pisanych i słuchanych oraz rozmów, potrafi zrozumieć większość kluczowych informacji w różnorodnych tekstach i rozmowach, potrafi wydobyć większość potrzebnych informacji i przekształcić je w formę pisemną, potrafi odpowiedzieć i wykonać większość poleceń do tekstów pisanych i słuchanych, potrafi zwykle rozpoznać uczucia i reakcję mówiącego, potrafi rozróżniać dźwięki, rozumie polecenia nauczyciela.

3

Uczeń potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów pisanych i słuchanych oraz rozmów, potrafi zrozumieć część kluczowych informacji w różnorodnych tekstach i rozmowach, potrafi wydobyć częś potrzebnych informacji i przekształcić je w formę pisemną, potrafi czasem rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego, potrafi zazwyczaj zrozumieć polecenia nauczyciela.

2

Uczeń potrafi od czasu do czasu zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów pisanych i słuchanych oraz rozmów, potrafi zrozumieć kilka kluczowych informacji w różnorodnych tekstach i rozmowach, potrafi wydobyć niedużą ilość potrzebnych informacji i przekształcić je w formę pisemną, potrafi rzadko rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego, potrafi zazwyczaj zrozumieć polecenia nauczyciela, ale może potrzebować pomocy lub podpowiedzi.


Gramatyka

Ocena

Wymagania

6

Uczeń potrafi bezbłędnie operować wszystkimi wprowadzonymi strukturami i czasami gramatycznymi, potrafi budować spójne zdania, zna cały materiał gramatyczny wprowadzony w rozdziale

5

Uczeń potrafi poprawnie operować wprowadzonymi strukturami i czasami gramatycznymi, potrafi budować spójne zdania, zna materiał gramatyczny wprowadzony w rozdziale, popełnia bardzo nieliczne błędy.

4

Uczeń potrafi poprawnie operować większością struktur i czasów gramatycznych, zna większość materiału wprowadzonego w rozdziale, potrafi budować zdania w większości wypadków spójne.

3

Uczeń potrafi operować niektórymi strukturami, zna podstawowe czasy, potrafi budować zdania niekiedy spójne, zna część materiału wprowadzonego w rozdziale, popełnia dość liczne błędy.

2

Uczeń potrafi poprawnie operować niedużą ilością wprowadzonych struktur, zna czasy podstawowe, potrafi budować zdania, ale przeważnie niespójne, popełnia dość liczne błędy.